MENU
ÚSPĚCHY
Webový časopis Neťák stanul na 1.místě v soutěži Junior Erb roku 2013. Neťák vyhlášení
ANKETA
Kolik let letos oslaví budova jindřichohradeckého gymnázia od doby prvního vyučování v ní?

400 (2965 hl.)
 
135 (1025 hl.)
 
222 (917 hl.)
 
90 (848 hl.)
 
45 (892 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 6647
VYHLEDÁVÁNÍ
QR KÓD
Qr kód
Stalo se

Bechyňka oslavila 110. narozeniny

Elinka Jednadvacátého června 2013 uplynulo již 110 let od zahájení pravidelného provozu na první elektrifikované železniční dráze v Česku Františka Křížíka vedoucí z Tábora do Bechyně. O den později, tj. 22.6.2013, byly nachystány oslavy tohoto výročí. Jak probíhaly?

Elektřina zvítězila

Po zamítnutí projektu tratě z Vodňan do Kutné Hory, která měla vést i přes Tábor a Bechyni, vídeňským ministerstvem železnic v roce 1889 pokračovalo úsilí alespoň o stavbu úseku dráhy z Vodňan do Tábora. Toto úsilí bylo však také marné. Úspěchu dosáhlo až Družstvo bechyňské dráhy v čele s bechyňským starostou Hynkem Danielem, které prosadilo alespoň dráhu s Tábora do Bechyně. Za tu se roku 1896 zaručil sněm království českého.

Proti původním plánům parostrojní dráhy se zasadil vládní rada Marek. Ten přesvědčoval konsecionáře o výhodách elektrické trakce, až na podzim roku 1898 zahájilo Družstvo bechyňské dráhy jednání s firmou František Křižík. Ta poté přesvědčila úřady o výhodách elektrické dráhy (od roku 1938 na "Bechyňce" se stejnosměrným napětím 1500V).

Zkušební jízda byla provedena oproti původnímu termínu předčasně 1.6.1903. Slavnostní otevření dráhy proběhlo za účasti vážených osobností dne 21.6.1903.

Trať původně měřila 23 km a končila na levém břehu Lužnice v Bechyni. Až po otevření bechyňské Duhy roku 1928 byla trať prodloužena do města a nabyla tak délky 24km.

Provoz původně zajišťovaly dva elektrické motorové vozy (M 400.0) od smíchovské firmy Ringhoffer s elektrovýzbrojí firmy Křižík. Od té doby se v provozu vystřídaly různá elektrická vozidla, jako např. "malá Bobina" či "Žehlička", avšak Od 12.12.2010 jsou osobní vlaky vedeny motorovou soupravou Regionova.

více ...



Pendolino na návštěvě

Pendolino U příležitosti výročí "Bechyňky" mimořádně zavítala na jihočeské koleje i elektrická jednotka Pendolino. To se vydalo z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a zpět. Při zpáteční cestě si v Táboře odpočinulo a návštěvníkům se tak nabídla možnost prohlídky interiéru Pendolina.

Kromě Pendolina se představila i další vozidla. Přítomna byla i bývalá česká rekordmanka lokomotiva 124.601-6 z Výzkumného ústavu železničního, která do příchodu Pendolina držela český rychlostní rekord. S ní dorazil i měřící vůz a lokomotiva T 478.1010. Nakouknout bylo možné i do kabiny strojvedoucího u laminátky 240 026-5, plecháče 242 269-9 a dalších lokomotiv. K prohlédnutí se dostavila i elektrická jednotka RegioPanter.

Elinka na trati

Na svou cestu po "Bechyňce" se vydala i dochovaná "Elinka" M 400.001 s přípojnými vozy, "malá Bobina" E 422.001 či "Žehlička". Těm se dostalo uvítání v půli cesty z Tábora do Bechyně v Malšicích a také na konečné stanici v Bechyni.

 

Pro uspokojení nejmenších návštěvníků nechyběl oblíbený Kinematovlak a jiné různé soutěže. Se svým muzejním vozem dorazil i pan Simbartl. Výstavku o historii železnice návštěvníci nalezli v nádražní budově v Táboře, který se stal hlavním místem oslav. Na výročí první elektrické dráhy v Čechách nezapomněla ani táborská Galerie 140. O jídlo a pití a hudbu nebylo nouze nejen na táborském nádraží.

Galerie 140 Tábor

Letošní největší akcí Českých drah v Jihočeském kraji (jak ČD psaly na svém webu) nezkazilo počasí, což se jistě do značné míry z mého pohledu podepsalo pod hojnou návštěvnost. Popřejme Bechyňce spoustu dalších let provozu nejen v trakci motorové ...

 

Zdroje info: http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrick%C3%A1_dr%C3%A1ha_T%C3

| Autor: Jan Oliva | Vydáno dne 23. 06. 2013 | 3197 přečtení | Počet komentářů: 19 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
VIDEA

Rallye Č.Krumlov 2013, (c) Josef Bartůšek
NÁHODNÝ OBRÁZEK
Adventní trhy J.Hradec, 10.12.2011 - 12
...
zobrazení: 1017
známka: 0
FACEBOOK
Chceš spolupracovat?
Chceš se stát naším redaktorem? Tak neváhej a ozvi se na e-mail joliva@centrum.cz!
ČTENÁŘ
Jméno:
Heslo:


Registrace | Info
Zapomenuté heslo

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
(c) 2011 - 5.ZŠ JH & Jan Oliva
Grafika (c) Robert Kubíček - http://alfa.roboot.cz