MENU
ÚSPĚCHY
Webový časopis Neťák stanul na 1.místě v soutěži Junior Erb roku 2013. Neťák vyhlášení
ANKETA
Kolik let letos oslaví budova jindřichohradeckého gymnázia od doby prvního vyučování v ní?

400 (2965 hl.)
 
135 (1025 hl.)
 
222 (917 hl.)
 
90 (848 hl.)
 
45 (892 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 6647
VYHLEDÁVÁNÍ
QR KÓD
Qr kód
Informace

Parní lokomotivy jindřichohradeckých úzkokolejek - U 47.001

U 47.001K Jindřichově Hradci neodmyslitelně patří už přes sto let dvě úzkorozchodné dráhy. Obě dvě vychází z J.Hradce. První trať dlouhá 33 km vede do N.Bystřice. Druhá trať dlouhá 46 km se vine přes dva kraje až do Obrataně. Dříve na těchto tratích jezdily parní lokomotivy. Dnes je zde můžeme potkat s pravidelnými prázdninovými vlaky nebo při různých příležitostních jízdách. V této sérii si popíšeme krátkou historii parních lokomotiv, které patří k jindřichohradeckým úzkokolejkám. První parní lokomotiva, kterou jste mohli až do roku 2004 pozorovat (a snad i budete moc pozorovat v následujících letech) na jindřichohradeckých úzkokolejkách nese označení U 47.001, tzv. Malletka. (pro pokračování klikněte na tento text )


Parní lokomotiva U 47.001

TECHNICKÉ ÚDAJE

VÝROBCE:

  • Henschel & Sohn v Kasselu, 1907 - v.č. 7930

USPOŘÁDÁNÍ:

  • B´Bm4st

ROZVOD:

  • Heusingerův

TLAK PÁRY V KOTLI:

  • 14 atm

POČET A PRŮMĚR/ZDVIH PÍSTŮ:

  • 2x 240/400 mm,2x 370/400 mm

VÝKON:

  • 230 kW

HMOTNOST VE SLUŽBĚ:

  • 27,4 t

MAXIMÁLNÍ RYCHLOST:

  • 35 km/h

TAŽNÁ SÍLA NA HÁKU:

  • 50 kN

DÉLKA PŘES SPŘÁHLA:

  • 7865 mm

PRŮMĚR HNACÍCH KOL:

  • 800 mm

PEVNÝ ROZVOR:

  • 1 150 mm

OBJEM VODOJEMU:

  • 3,5 m3

OBJEM UHLÁKU:

  • 2,1 m3

TLAKOVÁ BRZDA:

  • Westinghouse

BRZDÍCÍ VÁHA P/r:

  • 14t / 5t
1.Máj
1.Máj

HISTORIE TYPU

1.Máj
Lokomotivy vyráběla lokomotivka Henschel v Kasselu a Düsseldorfu pro SDŽ (Srpske drževne željeznice) v letech 1906 - 1911. Při ústupu rakouské armády ze Srbska bylo zabaveno 5 lokomotiv této konstrukce. Čtyři z nich (s čísly 391, 392, 394 a 399) se dostaly na naše území. Lokomotivy byly převzaty železničním plukem. ČSD si je od vojenského pluku nejdříve pronajaly a později odkoupily jako náhradu za zrekvírované stroje na jindřichohradeckých úzkokolejkách.
1.Máj

HISTORIE A POPIS LOKOMOTIVY

1.Máj
Do Jindřichova Hradce se lokomotiva dostala jako náhrada za ztracené stroj ve válce. Zde jezdila v letech 1921-1965. Po jejím vyřazení byla darována Národnímu technickému muzeu v Praze. NTM ji nikdy nevyužilo v expozici, a tak lokomotiva chátrala za budovou NTM. Po více jak 20 letech stání za budovou NTM se v roce 1986 vrátila zpět do Jindřichova Hradce. Zde byla postupně opravována a poté odvezena do železničních dílen v Českých Velenicích, kde proběhla valná část její opravy. Po opravě se 5.5.1992 rozjela po rakouských kolejích v Gmündu. Lokomotiva je stále majetkem NTM, ale provozuje jí společnost JHMD a.s. na jindřichohradeckých úzkokolejkách. Od léta roku 2004 má propadlou technickou způsobilost a je zatím neprovozní. Doufejme, že za nedlouho vyjede opět po kolejích jindřichohradeckých úzkokolejek.
1.Máj



ZDROJ:
www.jhmd.cz
http://parniloko.wz.cz

| Autor: Jan Oliva | Vydáno dne 13. 10. 2011 | 2554 přečtení | Počet komentářů: 15 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: výtah z: www.jhmd.cz, http://parniloko.wz.cz
VIDEA

Rallye Č.Krumlov 2013, (c) Josef Bartůšek
NÁHODNÝ OBRÁZEK
Muzejní noc 2013 - 6
Muzejní noc 2013 v J.Hradci.
zobrazení: 913
známka: 0
FACEBOOK
Chceš spolupracovat?
Chceš se stát naším redaktorem? Tak neváhej a ozvi se na e-mail joliva@centrum.cz!
ČTENÁŘ
Jméno:
Heslo:


Registrace | Info
Zapomenuté heslo

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
(c) 2011 - 5.ZŠ JH & Jan Oliva
Grafika (c) Robert Kubíček - http://alfa.roboot.cz